Suunnistuksen SM-erikoispitkä / FM Ultra lång 23.5.2010     Somero
     

ajankohtaista
maasto ja radat
harjoittelumahdollisuudet
kilpailukutsu ja opastus
ilmoittautuminen
kilpailuohje
kilpailukeskuksen palvelut
lähtöajat
tulokset
kuvagalleria
etusivulle

Kisojen suojelija:
Kari "Poppis" Suomela


ohjeita paikallisille
talkootiedotus

på svenska

 

Sm-erikoispitkä 23.5.2010 Somerolla

Maasto ja radat

Lähtö 1 / Start 1
Sarja Matka Rasteja Juomapaikkoja Kartta Palkitaan
H21 26,840 47 9 2 x A3/1:15000 3 + 7
H20 19,4 24 3 A3/1:15000 3 + 7
H18 14,8 26 2 A3/1:15000 3 + 7
H16 12,7 27 3 2 x A4/1:15000 3 + 7
D21 18,5 34 7 2 x A3/1:15000 3 + 7
D20 12,8 27 3 2 x A4/1:15000 3 + 7
D18 11,2 24 3 2 x A4/1:15000 3 + 7
D16 10,2 18 3 2 x A4/1:15000 3 + 7
Lähtö 2 / Start 2
Sarja Matka Rasteja Juomapaikkoja Kartta Palkitaan
H35 18,8 31 3 A3/1:15000 3 + 3
H40 16,940 32 3 A3/1:15000 3 + 3
H45 15,270 27 3 A2/1:10000 3 + 3
H50 13,020 27 3 A2/1:10000 3 + 3
H55 12,680 22 1,5 A2/1:10000 3 + 3
H60 11,970 24 1 A2/1:10000 3 + 3
H65 9,500 22 1 A2/1:10000 3 + 3
Lähtö 3 / Start 3
Sarja Matka Rasteja Juomapaikkoja Kartta Palkitaan
H70 8,410 18 1,5 A3/1:10000 3 + 3
H75 6,480 13 1,5 A3/1:10000 3
H80 5,410 11 1,5 A3/1:10000 3
H85 4,350 10 1 A3/1:10000 3
D35 12,420 17 1,5 A3/1:15000 3 + 3
D40 10,930 18 1,5 A3/1:15000 3 + 3
D45 9,860 13 2 A3/1:10000 3 + 3
D50 8,570 18 2,5 A3/1:10000 3 + 3
D55 7,690 14 1,5 A3/1:10000 3 + 3
D60 6,340 11 1 A3/1:10000 3 + 3
D65 5,410 11 1 A3/1:10000 3 + 3
D70 4,350 10 1 A3/1:10000 3 + 3
D75 4,350 10 1 A3/1:10000 3
D80 4,350 10 1 A3/1:10000 3
(x,5 tarkoittaa, että juomapiste ei ole aivan optimireitillä, muttei kovin kaukanakaan.)

Hajonnat
Kilpailussa käytetään useita erilaisia hajautusmenetelmiä. Kilpailijan kannalta hajontamenetelmillä ei juurikaan ole merkitystä, sillä hyväksytyn suorituksen saa juoksemalla omaan karttaan merkityt rastit numerojärjestyksessä alusta loppuun saakka. Koska käytetyt hajonnat vaikuttavat kuitenkin ratapiirroksen ulkonäköön, on paikallaan tässä esitellä muutamia käytettyjä hajontatyyppejä. Kaikenlaisten hajontojen tarkoitus on sekoittaa suunnistajajoukkoa, mutta yksittäisen suunnistajan hämmentäminen ei ole niitten perimmäinen tarkoitus.


Perhoshajonnassa on yleensä kaksi siipeä, mutta voi olla useampiakin. Suunnistajat kiertävät perhoset eri järjestyksessä ja jatkavat sen jälkeen matkaansa.


Perhonen voidaan myös halkaista niin, että keskusrastille tullaan käymään uudelleen myöhemmin radalla. Tällöin rataan syntyy oikeastaan yksi maksikokoinen perhonen, joka voi olla vaikkapa 5 kilometriä pitkä.

Jos samalla keskusrastilla käydään myöhemmin uudelleen, siipiä riittää yksikin. Kaikissa näissä perhoshajonnan variaatioissa on tärkeää muistaa aina leimata keskusrastilla, varmistua että kaikki siivet on kierretty ja että olet lähdössä oikeaan suuntaan.




Huomattavasti erikoisempi hajonta on ns. englantilainen perhonen. Siinäkin kaikki rastivälit tulevat kierretyiksi kahdella eri tavalla, mutta mitään varsinaista keskusrastia ei ole, vaan on kaksi rastia, joissa käydään kahdesti.


Lisäksi ratoihin voi sisältyä ns. farstahajontoja. Farstassa koko rata tai jokin osa radasta juostaan ikään kuin kahteen kertaan, mutta hieman varioituna. Tehokkaan hajautusmenetelmän huono puoli on se, että reitin "toinen kierros" saattaa tuntua tutulta.


Ratamestari toivottaa kaikille suunnistajille notkeita polvia, sitkeitä nilkkoja ja jalkojen kanssa samalla nopeudella juoksevaa järkeä.


Alla Varsinais-Suomen aluemestaruus-erikoispitkän H40-sarjan rata parin vuoden takaa, jolloin Janne Seppälä viimeksi toimi erikoispitkän matkan ratamestarina. Jotakin saman tapaista saattaa nytkin olla odotettavissa, vaikka eihän sitä koskaan tiedä...?



Lisää ratamestarin "työnäytteitä"
Kilpailumaaston läheisyydessä sijaitsevassa harjoittelumaastossa järjestettiin paikallinen iltarastitapahtuma Someron Torstairastit 29.4. Ratamestari Janne Seppälän ratoihin ja harjoitusmaastoon pääset tutustumaan tapahtuman Reittihärvelissä>>.

Alla otteita kilpailualueen maastosta


Kuvia maastosta löydät kuvagalleriasta >>